21 January 2019, kl 13:00

Nordic Camping och First Camp bildar rekordstor nordisk campingkedja En ny, rekordstor nordisk campingkedja tar form när de två branschledarna, Nordic Camping & Resort och First Camp, slås samman och bildar en aktör med starka muskler och skarp framåtblick. Den nybildade campingkoncernen får 700 anställda och har 40 anläggningar i Sverige och Danmark.

Den svenska campingbranschen går som tåget, och omsätter årligen mer än 4 miljarder kronor. 2017 uppgick antalet gästnätter till 15,7 miljoner. Den växande branschen består till stor del av små campingar drivna av lokala entreprenörer. Samtidigt är behovet av stora investeringar, digitalisering och utveckling av nya affärsmodeller stort. Därför går de två marknadsledande campingkedjorna, Nordic Camping & Resort och First Camp, nu samman.

– Campingbranschen är idag fragmenterad och cirka 95% av den svenska marknaden består fortfarande av fristående aktörer. Nu går branschen mot mer konsolidering för att möjliggöra investeringar som skapar ännu bättre upplevelser för gästerna. Denna affär är helt rätt för båda företag, dess medarbetare och gäster, säger Nordic Camping & Resorts VD Johan Söör.

I och med köpet samlas krafterna i Nordic Camping & Resort och First Camp. Målsättningen är att bilda en förstklassig campingkedja där bolagens totalt 40 anläggningar och 700 anställda i Sverige och Danmark slås samman.

– Campingbranschens uppåtgående kurvor vittnar om en enastående affärspotential. Vi skapar arbetstillfällen, ger stora exportintäkter och är en motor för den svenska besöksnäringen. Därför kliver huvudägaren Norvestor in med en satsning för flera hundra miljoner. De vet att det är en smart investering. Detta är helt klart ett nytt kapitel för vår bransch, där vi nu blir en stor aktör som har de muskler som krävs för att driva utvecklingen framåt, säger Unni Åström, VD, First Camp.

För gästerna innebär sammanslagningen många fördelar i form av utbud, kvalitet och upplevelser:

– Vi ska tillsammans se till att ge alla gäster fantastiska destinationer över hela Norden, som präglas av professionalitet och innovation – och med en stor omsorg om de platser där vi verkar. Tack vare sammanslagningen kan våra gäster hitta ännu fler platser att besöka. Vi brinner för att göra deras upplevelse ännu smidigare och bättre, säger Johan Söör.

Affären väntas slutföras i februari 2019. Tills vidare fortsätter de båda varumärkena att verka som vanligt. Nordic Camping & Resort och First Camp blir dotterbolag till en nybildad campingkoncern. Johan Söör tillträder som VD för koncernen och behåller även rollen som VD för Nordic Camping & Resort. Unni Åström fortsätter som VD för First Camp.

Nordic Camping & Resort ägs av den Norgebaserade riskkapitalfonden Norvestor tillsammans med företagets ledning. Norvestor blir huvudägare medan First Camps nuvarande ägare går in som långivare till den nya koncernen.

VD Nordic Camping & Resort

Unni Åström