20 November 2019, kl 13:00

Nu lanseras den nya, rekordstora campingkedjan Nu lanseras nya First Camp, med 2,5 miljoner gästnätter i ryggen, och ett helhetserbjudande som campingbranschen aldrig tidigare skådat. Den rekordstora kedjan vill göra det enklare för campare att upptäcka mer av Sverige. "Vi har både visionerna och musklerna som krävs för att förvalta ett växande intresse för camping", säger vd:n Johan Söör.

Tidigare i år aviserades att de två största campingkedjorna i Norden, Nordic Camping och First Camp, går samman. Nu offentliggörs att koncernens gemensamma varumärke blir First Camp. I och med detta försvinner alltså Nordic Camping som varumärke, och förutom att First Camps flaggor redan till sommaren vajar på koncernens 40 campingar, så kommer gästen även möta ett gemensamt koncept med till exempel barnklubb och aktiviteter. Dessutom får kedjan en ny logotyp och grafiskt manér. I ryggen har man en succésommar:

– Vi har haft en fantastisk sommar! Antalet gästnätter för oss har denna sommar ökat med 6-7%, vilket är två-tre gånger så mycket som campingbranschens genomsnittliga tillväxt, och vi taktar nu på 2,5 miljoner gästnätter per år, säger Johan Söör, vd för den nybildade kedjan First Camp, och fortsätter:

– Med nya First Camp lanserar vi en campingkedja som vänder upp och ner på hela besöksnäringen! Vi har både visionerna och musklerna som krävs för att förvalta ett växande intresse för camping. För även om hemester var nyord redan 2009, är det först nu som det verkligen exploderat! Att semestra klimatsmart, naturnära och flexibelt är melodin för sommaren 2020.

Under namnet First Camp kommer en mängd nyheter att presenteras inför sommarsäsongen 2020. Men Nordic Campings gamla gäster kommer också att känna igen sig, förutom att bonuspoäng från båda verksamheterna följer med in i nya First Camp, så har campingkedjorna också fokuserat på ett koncept som rimmar med bådas identiteter.

Målsättningar finns det gott om för den nya kedjan. Till exempel är målet att de 40 destinationerna ska bli 60 de kommande åren, vilket även inkluderar fler campingar utanför Sverige. Högt uppsatta mål, men timingen kunde inte vara bättre för en aktör som vill tillgängliggöra den klimatsmarta semesterformen. Sommaren 2019 blev en rekordsommar för landets campingar, och First Camp är redo att förvalta intresset. Idag lanseras den nya hemsidan, firstcamp.se, en site som möjliggör för en flexibel och skräddarsydd semester på 40 destinationer.

– Vi vill göra det enklare för campare och gäster att upptäcka mer av Sverige! Med 40 destinationer på samma hemsida, i samma app och i samma bokningssystem blir vi unika för branschen. Ingen annanstans är det så smidigt att boka sin campingsemester. Besöksnäringen har i hög grad professionaliserats senaste åren, och nu är det dags för oss att göra även campingupplevelsen helgjuten. Från en smidig bokning, till en fantastisk upplevelse på plats, säger Johan Söör.

First Camp Arcus - Luleå

Campingen på destinationen Arcus - Luleå