29 January 2020, kl 13:00

Skandinaviens största campingkedja storsatsar i Danmark Rekordstora First Camp blickar mot Danmark. Kedjan förvärvar fyra danska campingar och rekryterar en välrenommerad regionchef, inför sommarsäsongen 2020. First Camp blir därmed Danmarks största campingkedja. ”Detta är bara början på vår tillväxtresa i Danmark” meddelar bolagets VD, Johan Söör.

Idag meddelar First Camp att man förvärvar destinationerna Bogense Strand Camping och Hasmark Strand Camping på Fyn, och innan årsskiftet förvärvades även danska Bösöre Strand Feriepark och Skovlund Camping.

Fyra nya destinationer inom loppet av ett par månader, innebär att kedjans årliga omsättning i Danmark kommer att öka till över 60 miljoner danska kronor, inklusive First Camp Lakolk Strand-Rømø som man sedan tidigare driver. Med totalt cirka 2500 campingtomter och närmare 150 stugor i den danska verksamheten blir First Camp därmed Danmarks största campingkedja.

Investeringarna är en del av en långsiktig plan. I december lyfte First Camp, som första campingkedja i norra Europa, en rekordstor obligation om 700 miljoner svenska kronor för att finansiera sina kommande satsningar. Ett av målen handlar om att hitta fler destinationer att förfina runtom i Danmark:

– Närheten till kontinenten och de fantastiska miljöerna gör Danmark extra attraktivt! Nu växlar vi verkligen upp här, med fler destinationer och en drömrekrytering i vår nya regionchef. Framöver tittar vi på fler förvärv över hela Danmark, säger Johan Söör, VD, First Camp.

I samband med förvärven rekryteras en regionchef för danska marknaden, välrenommerade Malene Kronborg, med en bakgrund från bland annat semesteranläggningen Lalandia i Billund och butikskedjan Panduro. Den nya rollen som regionchef innebär resultatansvar för First Camps danska verksamhet.

– Vi ser goda möjligheter att ta vårt framgångsrika kedjekoncept även till Danmark. Den danska marknaden är, precis som den svenska, väldigt fragmenterad. En majoritet av campingarna drivs av små aktörer. Det finns stora samordningsvinster i att många campingar ryms under samma flagg. Vi kan utveckla, och leda väg. Till exempel i det viktiga arbetet med att digitalisera branschen, vilket kräver både resurser och expertis, säger Johan Söör, VD, First Camp och fortsätter:

– Danmark är också en viktig inkörsport till Skandinavien för campare i övriga Europa. Med förvärven får vi ett mycket starkt gästerbjudande i både Danmark och Sverige.

För gästerna kommer First Camps satsningar bland annat innebära att de får tillgång till en modern, digital upplevelse, där det blir enkelt att boka 44 campingdestinationer i Danmark och Sverige genom den gemensamma siten firstcamp.dk. Dessutom lanseras på sikt även kedjans populära gästklubb, med möjlighet att tjäna bonuspoäng genom boende på de 44 destinationerna. Formellt tillträde till de fyra nyförvärvade campingarna förväntas ske i februari och mars 2020.

Ola Bååth
Chef för investeringar och förvärv
ola.baath@firstcamp.se

First Camp Lakolk Strand