Pressrum för United Camping
Här nedan listas regulatoriska och icke-regulatoriska pressmeddelanden för United Camping AB. Vill du läsa nyheter för First Camp, klicka här.
Här nedan listas regulatoriska och icke-regulatoriska pressmeddelanden för United Camping AB. Vill du läsa nyheter för First Camp, klicka här.
First Camp och campingbranschen generellt påverkades negativt av Covid-19-pandemin under 2020, främst genom ett stort tapp av utländska gäster som i vanliga fall står för cirka 25 procent av gästnätterna i den svenska marknaden. Effekterna av pandemin på First Camp är dock betydligt mindre än för många andra aktörer i resebranschen. First Camps omsättning för 2020 väntas landa 15 till 20 procent lägre (proforma, för samma antal destinationer) än 2019.
”2020 var ett speciellt år även för oss och våra medarbetare gjorde fantastiska insatser under året för att hantera pandemin. Vi är dock övertygade om att campingbranschen på sikt har minst lika goda framtidsutsikter som tidigare. Därför storsatsar vi nu för att fortsätta förbättra gästupplevelsen på våra destinationer, och lägger också till vår 45:e destination genom förvärvet av Frigård camping i Danmark”, säger First Camps VD Johan Söör.
Frigård camping ligger på södra Jylland, strax norr om den tyska gränsen och staden Flensburg. Campingen har över 700 campingtomter och ett 30-tal stugor. Förvärvet genomförs av United Camping Holding AB, moderbolaget till United Camping AB, och kommer att finansieras genom ett kapitaltillskott från koncernens nuvarande ägare. Driftsmässigt kommer Frigård camping att ingå i First Camp-kedjan och övertagandet planeras till den 1 februari 2021.
I investeringsplanen för 2021 ligger också underhålls- och standardhöjande investeringar på befintliga destinationer, byggnation av åtta nya stugor på First Camp Stensö – Kalmar och ett nytt campingområde på First Camp Åhus – Kristianstad.
De totala investeringarna för 2021 planeras till cirka 130 miljoner SEK, inklusive förvärvet av Frigård camping, och flexibilitet finns för att parera eventuella förändringar i förutsättningarna under året. Det finansiella resultatet för 2020 presenteras i början av februari 2021.
För mer information, vänligen kontakta:
Johan Söör
VD
+46 (0)766 411 825
johan.soor@firstcamp.se
Om oss
United Camping-koncernen är, under varumärket First Camp, den största campingkedjan i Skandinavien. First Camp har över 40 destinationer från svenska Luleå i norr till danska Lakolk i söder.
Skandinaviens största campingkedja, First Camp, storsatsar inför campingsäsongen 2021. Strax före årsskiftet signerades förvärvet av Frigård camping i Danmark, som blir kedjans 45:e destination. Dessutom görs stora investeringar i kedjans övriga campingar. Totalt uppgår kedjans investeringar till cirka 130 miljoner SEK.
Skandinaviens största campingkedja First Camp fortsätter att växa och övertar Löttorps camping på Öland vid årsskiftet. Detta blir First Camps första destination på Öland.
United Camping, moderbolaget i First Camp-koncernen, emitterade den 5 december 2019 seniora säkerställda obligationer om 700 miljoner kronor inom ett totalt rambelopp om 1 500 miljoner kronor. United Camping har erhållit godkännande för notering av obligationen på Nasdaq Stockholm, med handelsstart den 20 november.
Efter en vår präglad av Covid-19-restriktioner har campingbranschen gradvis återhämtat sig under sommaren. För Skandinaviens största campingkedja, First Camp, var omsättningen i augusti bara 8 procent lägre än augusti 2019. För hösten är bokningsläget för närvarande ungefär i linje med tidigare år.
Rekordstora First Camp blickar mot Danmark. Kedjan förvärvar fyra danska campingar och rekryterar en välrenommerad regionchef, inför sommarsäsongen 2020. First Camp blir därmed Danmarks största campingkedja. ”Detta är bara början på vår tillväxtresa i Danmark” meddelar bolagets VD, Johan Söör.
Nu lanseras nya First Camp, med 2,5 miljoner gästnätter i ryggen, och ett helhetserbjudande som campingbranschen aldrig tidigare skådat. Den rekordstora kedjan vill göra det enklare för campare att upptäcka mer av Sverige. "Vi har både visionerna och musklerna som krävs för att förvalta ett växande intresse för camping", säger vd:n Johan Söör.
Efter att Konkurrensverket godkänt affären är nu samgåendet mellan den skandinaviska campingbranschens två ledande aktörer, First Camp och Nordic Camping & Resort, klart. Den nya koncernen får 700 anställda och 40 destinationer i Sverige och Danmark.
En ny, rekordstor nordisk campingkedja tar form när de två branschledarna, Nordic Camping & Resort och First Camp, slås samman och bildar en aktör med starka muskler och skarp framåtblick. Den nybildade campingkoncernen får 700 anställda och har 40 anläggningar i Sverige och Danmark.