14 September 2020, kl 13:00

Återhämtning för campingbranschen Efter en vår präglad av Covid-19-restriktioner har campingbranschen gradvis återhämtat sig under sommaren. För Skandinaviens största campingkedja, First Camp, var omsättningen i augusti bara 8 procent lägre än augusti 2019. För hösten är bokningsläget för närvarande ungefär i linje med tidigare år.

Campingbranschen påverkades kraftigt av Covid-19-pandemin under våren och Folkhälsomyndighetens rekommendation om att undvika onödiga resor innebar stora intäktstapp i campingbranschen under våren. Den 13 juni lättades restriktionerna upp och sedan dess har branschen gradvis återhämtat sig.

För First Camp sjönk omsättningen (pro-forma) i juni med 29 procent, i juli med 18 procent och i augusti med 8 procent, jämfört med motsvarande månad 2019. Gradvis har alltså efterfrågan kommit tillbaka. Särskilt stugboende har gått starkt. First Camp är med sina 1500 stugor över hela landet även Sveriges åttonde största hotellkedja, räknat i antal bäddar.

- Det har varit en väldigt speciell sommar för både alla campare och för våra medarbetare, och jag är väldigt stolt över alla First Camp-medarbetare som gjort fantastiska insatser trots besvärliga förutsättningar. 2020 blir ett hack i kurvan i campingbranschens utveckling, men allt talar för att 2021 blir ett mer normalt år igen. Camping innebär tryggt, eget boende i naturen, och fler och fler svenskar upptäcker nu campinglivet, säger First Camps VD Johan Söör och fortsätter:

- Omsättningstappet under våren tvingade oss att anpassa våra kostnader, men vi valde samtidigt att behålla vår stora satsning på ett helt nytt aktivitetskoncept, med gratis kvällsunderhållning, barnklubb, cirkelträning och yoga för alla våra gäster på 23 av våra destinationer i Sverige. Detta har varit enormt uppskattat. Och många unga campare har nu blivit kompis med vårt lyckodjur Yessi och First Camps egen sommarhit ’Campa med oss’, som finns på bland annat Spotify.

Under sommaren har svenskar campat i Sverige som aldrig förr. De destinationer som haft allra störst procentuell ökning av svenska gäster är Oknö-Mönsterås, Ånnaboda-Örebro, Gunnarsö-Oskarshamn, Ekudden-Mariestad och Nickstabadet-Nynäshamn.

Många av de utländska gästerna har dock lyst med sin frånvaro till följd av reserestriktioner. Vanligtvis står utländska gäster för 25 procent av de årliga gästnätterna i den svenska campingmarknaden. Det totala antal gästnätter i den svenska marknaden i juli var ner 34 procent mot juli 2020, enligt färsk statistik från SCB. Så till den stora frågan vilka glassar som Sveriges campare gillar allra bäst? Topp 5-listan på First Camps 39 destinationer i Sverige under sommaren ser ut så här:

1. Daimstrut
  2. Sandwich
  3. TipTop
  4. Magnum mandel
  5. Twister

För ytterligare information, kontakta:

Yessi med personal

Lyckodjuret Yessi på First Camp